Megtiltanák, hogy egy médiavállalat tulajdonosa sales house-t is működtessen. A TV2-öt ez nem érintené, az RTL Klub és az Index viszont az átalakítás nagy vesztese lenne.
A kormány már elkészült azzal a törvényjavaslattal, amivel gyakorlatilag kilőné a vele nem baráti viszonyban álló médiacégek alól a kereskedőházaikat – írja a 444.hu.
Az új törvény megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa sales house-t is működtessen, azaz sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból bevételeket hozó kereskedőházakban. A sales house-ok azok a cégek, amelyek csomagban értékesítik a reklámfelületeket és -időt a hirdetők felé. Ezek egyszerre többféle csatornát, rádióadót, újságot, magazint és portált képviselnek, több millió nézőt vagy hallgatót tudnak felmutatni. A sales house-ok nélkül a médiacégek nehezebb helyzetbe kerülnének, mert egyenként kellene alkudozniuk a cégekkel.
A Népszabadság kormánypárti forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a kormánynak ezzel az a célja, hogy hátrányos helyzetbe hozza a kormánnyal kritikus médiacégeket.
Újra nekimennek az RTL-nek
Az új törvénnyel az RTL-csoport járna a legrosszabbul, amelyik 1998 óta tulajdonosa az R-Time nevű sales house-nak. Az R-Time értékesíti csomagban az RTL nyolc csatornáját. Tavaly 7 milliárdos forgalom mellett 608 milliós nyereséget ért el. Innen választották a csatorna új vezérigazgatóját, Vidus Gabriellát is, miután menesztették Dirk Gerkenst, aki azóta a TV2-höz igazolt.
Az RTL-en kívül még 10 csatorna értékesíti a reklámidejét az R-Time-on keresztül, többek között a Comedy Central is. Az átalakítás nagy nyertese az állami kölcsönből megvett TV2 és a közmédia reklámidejét áruló Atmedia nevű sales house lehet.
Őket egyáltalán nem érintené a törvény, mert a cég formálisan nem kötődik a TV2-höz, egy Hollandiában bejegyzett cég tulajdonában áll.
A Népszabadság szerint versenytársakat egyébként is zavarta az R-Time sikeresre. Megemlítik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal pont akkor kezdte vizsgálni a céget, amikor a TV2 Andy Vajna kormánybiztos tulajdonába került. Vidus Gabriella idén januárban azt állította egy interjújában, hogy a TV2 áll a GVH vizsgálata mögött.
Simicskát is elintéznék
Nem úszná meg az átalakítást Simicska Lajos rádiója sem, mert a Class FM reklámidejét szintén a saját sales house-uk, a SonitusMedia értékesíti. A társaságnak a Megapolis Zrt. a tulajdonosa, amely közvetve érdekelt a Class FM-ben.
Az online sajtó egy része is megszívná
A vesztesek közé kerülne az Index és a 24.hu is. Az Index kiadója közvetve érdekelt a CEMP Sales House-ban, de a törvény ugyanúgy érintené az utóbbit kiadó Centrál Médiacsoportot is.
Ugyanakkor a Matolcsy György unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz került Origo megúszná, mert az oldal nem működtet önálló kereskedőházat.
A javaslatra állítólag Rogán Antal és Habony Árpád is rábólintott már, aki idén saját médiabirodalom építgetésébe kezdett. A törvényt egyelőre azért nem terjesztették még be a parlament elé, mert fel akarják mérni, hogy milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából. A Bertelsmann legutóbb el tudta érni, hogy a kormány törölje el a reklámadó RTL-re szabott sávozását.