Ünnepi meglepetést vehet a sarki kisboltban, valamelyik plázában, vagy épp olyanoktól, akik segítségre szorulnak. Több lehetőség is nyílik erre, és bőven van választék a jól ismert jótékony célú képeslapokon túl is. A szociális üzenet azonban másodlagos, a készítők elsősorban a minőségre mennek. Kiken segít, ha mesehímzéses tolltartót, trendi porcelánmacskát, vagy pattogatott kukoricás karácsonyfadíszt vásárol?
Az Unicef képeslapjai vagy a szájjal-lábbal festők művei már korábbról ismertek lehetnek azoknak, akik társadalmi felelősségvállalással kötik össze a karácsonyi levelezést. Az utóbbi években azonban egyre több olyan projekt indult, aminek keretében trendi ajándéktárgyakat kínálnak segítő projektek keretében.
Van köztük olyan, ami szinte kizárólagos bevételi forrást jelent hátrányos helyzetű térségekben élők számára, és olyan is, ahol fogyatékossággal élők megélhetéséhez járul hozzá.
Előbbiek közé tartozik a nemzetközileg is elismert Igazgyöngy Alapítvány SZUNO-projetkje. A szuno cigányul álmot jelent, a három éve indult projekt keretében olyan, kilátástalan helyzetben lévő társadalmi csoport tagjainak adnak munkát, akiknek munkakedve ugyan lenne, de munkalehetőségük vagy szakképesítésük nincs. A díjnyertes gyerekrajzok alapján készült hímzésekkel díszített tárgyakat Berettyóújfalu térségében élő cigány, nem cigány és román asszonyok készítik.
Az áruk egész évben elérhetők, de L. Ritók Nóra, az alapítvány vezetője szerint karácsonykor megsokszorozódik a forgalom. “Eddig szinte mindent, amit előre elkészítettünk, el tudtunk ilyenkor adni.” A havi bevétel ilyenkor több százezer forintra rúg. A megelőlegezett anyagköltség, bérek, és az eladott áruk egyenlege változó. “Ha nullára hozzuk, az már siker.”
Az árusítás révén olyan emberek juthatnak legális jövedelemhez, akiknek ezen kívül nincs más lehetőségük – írta megkeresésünkre L. Ritók Nóra. Sokan alkalmi munkavállóként, mások teljes munkaidőben dolgoznak az alapítványnál. Az anyag- és egyéb költségeken, illetve a munkabéreken felül esetleg megmaradó pluszpénzt “a közösséggel együtt eldöntve, az esélyteremtő munka fejlesztésére (pl, kiskertprogram, táborozások, stb.)” fordítják.
A forgalom ugyan karácsonykor pörög fel igazán, “de gyereknap környékén, ballagáskor, anyák napja környékén is több az eladás”. Cégek társadalmi felelősségvállalásának keretén belül is egyre többen találják meg őket.
Egymilliónál kevesebbre teszi az éves bevételt a Down Alapítvány hasonló kezdeményezéséből Kun Andrea, aki szerint a bevételek éppen csak fedezik költségeket, de amúgy is mindent visszaforgatnak a foglakoztatásba. Ezzel körülbeül hetven-nyolcvan fogyatékkal élő embernek biztosítanak munkalehetőséget, akiket többnyire részmunkaidőben, 5-6-7 órákat foglakoztatnak. Bérüket a minimálbérből számolják, a ledolgozott órák arányában. A termékekkel vásárokra járnak, illetve nem olyan régóta a Facebookon is igyekeznek értékesíteni, és nekik is a december a legforgalmasabb hónapjuk.
A megváltozott munkaképességűek foglakoztatását segíti a két éve indult Segítő Vásárlás kezdeményezés . A honlapon olyan – jellemzően design és kézműves élelmiszert előállító – cégek termékeit kínálják, ahol a dolgozók legalább 30 százaléka megváltozott munkaképességű – mondta az Abcúgnak Tóth Péter Pál programvezető. Az ilyen cégek két éve pályázhatnak a Segítő Vásárlás védjegyre, a webáruházuk idén áprilisban indult, és a programvezető szerint novemberben már megsokszorozták a forgalmukat az előző hónapokhoz képest.
Az érdeklődés olyan komoly, hogy egyes termékeknél már-már kapacitáshiány lépett fel. Ez azonban pozitív fejlemény, mivel lehetőséget nyújtott további munkahelyteremtésre – mondta Tóth Péter Pál. Ez azt jelenti hogy a kérdéses csömöri nonprofit kft. új embert vett fel, hogy ki tudják elégíteni a náluk készülő lakásdíszek (kerámiák) iránti keresletet. Tóth Péter Pál szerint slágertermék lett az autisták által készített kézműves csokoládé is.
Ez a tavaly indult Kockacsoki Manufaktúra, ahol autista spektrum zavarral élő fiatalokat is foglakoztatnak, akik számukra is barátságos környezetben szerezhetnek munkatapasztalatot. Az autisták világát ezen kívül társadalmi szemléletformáló programokon is bemutatják.
Ugyancsak autistákkal és autistákért dolgozik a Maacraft is. Az autista fiatalok nevelésével, fejlesztésével és ellátásával foglalkozó Miskolci Autista Alapítvány foglalkoztatási programjában olyan lakberendezési tárgyakat készítenek autista fiatalokkal, amiket iparművészek terveztek. Az így készült egyedi termékek jellemzője a magas, már-már luxusminőség.
Ezzel a hozzáállással nincsenek egyedül. L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány vezetője is úgy véli, hogy “A szociális üzenet másodlagos. Az első a termék minősége. Máshogy nem fenntartható a modell.”