Előre szólt az önkormányzat, hogy felesleges kivinni a kukákat, bizonytalan ideig nem üríti ki azokat senki, többen mégis – „a remény hal meg utoljára” logikájával – kirakták a szemetüket hétfő és kedd reggelre azokon a településeken, ahol felfüggesztette a szemétszállítást a Zöld Híd Nonprofit Kft. A szállítás tényleg elmaradt, Fóton és Szendehelyen pedig gondolkodóba estek az emberek, mit csináljanak a nyakukon maradó szeméttel. Van, aki az iskolába viszi, mondván: onnan még tudomása szerint elszállítják, van, akinek a lánya hordja majd egy másik településre, a saját otthonába, ahol nem állt le a hulladékgazdálkodás. A társasházak lakói megpróbálják lecsökkenteni a szemét-termelésüket, és a komposztálás is felmerült megoldásként. A Zöld Hidat senki nem hibáztatja, úgy látszik átjön, hogy ők finanszírozási gondok miatt álltak le a szolgáltatással, és a központi gazdálkodással van a baj.
Sorakoznak a lakossági szemetes kukák kedden délelőtt a Pest megyei Fót utcáin, mellettük pedig falevelekkel tömött műanyag zsákok: ezen a napon esedékes ugyanis a zöld hulladék elszállítása is a településen.
Megszokott látkép ez, azonban egy szokatlan helyzetben: ezek a kukák ugyanis nagy valószínűséggel még holnap reggelre is tele lesznek, és a zöld hulladékos zsákok sem tűnnek sehova.
A környék szemétszállításáért felelős “Zöld Híd B.I.G.G.” Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. ugyanis még október 26-án, pénteken bejelentette, hogy hétfőtől a szolgáltatási területén felfüggeszti tevékenységét.
Zöld hulladék és kommunális szemét az utcákon. / Fotó: Hajdú D. András
Így Pest és Nógrád megye bizonyos részein, összesen 116 településen szünetel átmenetileg a hulladékszállítás, az Index számításai szerint mindez nagyjából 300 ezer embert érint. Köztük a húszezres kisváros, Fót lakosságát is, ahol ma egy hete gyűlik a szemét a kukákban az utolsó szállítás óta.
Stratégiák tárháza
“Én azért kitettem reggel, biztos ami biztos, hátha mégis elviszik” – mondja egy helyi asszony, mikor a bankautomata előtt álló kisebb sorban arról faggatjuk, mihez kezd a kialakult helyzetben. A nő az önkormányzattól hallott róla, hogy gond van a szemétszállítással, de azt nem mondták meg neki, hogy mennyi ideig kell majd gyűjtögetnie a szemetét, amíg újra beindul a szállítás.
“Addig is az lesz a stratégiánk, hogy a lányom elviszi zsákokban a szemetünk egy részét Dunakeszire, ahol ők laknak, mert ott nem állt le a szállítás” – magyarázza, széttárva a kezét az asszony.
“Én ki se raktam” – mondja a mellette álló nő, Anna, akiről hamarosan kiderül: neki van egy mentőötlete.
“Az iskolában dolgozom, és tudtommal onnan még most is elviszik a szemetet, szóval odahordom az enyémet is”
– mondja, majd hozzáteszi: arra számít, hogy ha sokáig szemétszállítás nélkül marad a környék, a Fót melletti Gödöllői-dombság erdeiben fog landolni a lakossági szemét.
“Hát valamilyen finanszírozási gondjai voltak a szolgáltató cégnek”
– vágják rá az asszonyok a kérdésre, tudják-e, miért nem szállítják el a szemetet.
„Elég ágrólszakadtak, azt én is látom”
Rátapintottak a lényegre, a Zöld Híd Kft. ugyanis azzal indokolta a leállást, hogy körülbelül havi 130 millió forinttal kevesebb pénzt kap a működésre az országos hulladékgazdálkodást koordináló állami vagyonkezelőtől – a “Kukaholdingként” emlegetett Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.-től -, mint amennyi szükséges.
A rendszer ugyanis már több éve úgy működik, hogy az NHKV, az állam által működtetett nonprofit cég gyűjti be a szemétszállításért országszerte fizetett díjakat, majd elosztja azt a szolgáltatást ténylegesen végző cégek között, mint amilyen a Zöld Híd is.
Az Index hosszabb lélegzetű elemző cikkben a szemétügy kirobbanásakor megírta, hogy nem a Zöld Híd lehet az egyetlen cég, ami nehézségekkel küzd és forráshiányos állapotban működik. A szektorból már régóta lehet hallani finanszírozásbeli nehézségekről, csak az egyik legnagyobb és a leghangosabb szolgáltató borította a bilit.
“Elég ágrólszakadtak, azt én is látom” – vélekedik a szemétszállító cégről a látszólag laikus Gábor, aki a közeli Őrbottyánban él, de villanyszerelőként épp egy családi házon dolgozik, mikor Fót egyik erdőszéli, külterületi részén találkozunk vele. Hamarosan kiderül azonban, hogy Gábor nem laikus, Írországban dolgozott már kukásként, onnan az összehasonlítási alapja. “Az ilyen járműveket, mint amikkel a kukások dolgoznak, 5 évente le kéne cserélni. Amiket látok itt mászkálni, azok legalább 15 évesek” – mondja.
Kiskakas a szemétdombon
“Ahhoz, hogy a szállítás zökkenőmentes legyen, szükség van arra, hogy legalább három plusz kocsi legyen a gépparkban arra az esetre, ha egy reggelre az egyik jármű elengedi az olajat és nem indul be. Ahhoz pedig sok pénz kell, hogy fenntartsanak három ilyen autót” – magyarázza Tamás, aki épp maga is egy autót szerel egy fóti utcán.
“Lehet, hogy átmegyek kiskakasba és kapirgálok majd a szemétdombon” / Fotó: Hajdú D. András
Szállítmányozásban dolgozott évekig, ezért van véleménye a dologról, de igazából csak tőlünk értesül róla, hogy nem fogják elvinni a szemetét, amit ő is gondosan kihelyezett még előző este az utcára. A városnak ezen a részén ugyanis reggel 6-7 óra között szokott megfordulni a kukásautó.
“Lehet, hogy átmegyek kiskakasba és kapirgálok majd a szemétdombon”
– viccelődött az utcában kézbesítő postás, aki szerint a legnagyobb probléma, hogy néhány hete már a zöldhulladék elszállítása is szünetel a településen, ugyanis pont ősszel sok lehulló falevéllel teli zsák gyűlik össze a háztartásokban. “Elégetni nem égethetem, mert az környezetszennyező, meg is büntethetnek érte” – mondja. Az imént bemutatott autószerelő férfi, Tamás azonban erre is talál megoldást: ő egy földbe ásott gödörben komposztálja a faleveleket.
Elgondolkodtak, hogy kevesebb szemetet kéne termelni
A kialakult helyzet sokakat gondolkodásba ejtett arról, hogyan termelhetnének kevesebb szemetet. Ha ugyanis ne adj’ isten hetekig nem lesz szemétszállítás – vélekednek – vissza kell fogni a szemét-termelést. A bűzölgő zsákokat ugyanis a társasházakban, vagy akár az udvaraikon álló kukák körül hosszabb távon tárolni problémát jelenthet majd.
“A közös képviselőtől kaptunk egy levelet, hogy összefogással próbáljuk csökkenteni a keletkező szemét mennyiségét az elkövetkező időszakban, amíg meg nem oldódik a szállítás. És én nagyon egyetértek vele”
– magyarázta egy kutyáját sétáltató hölgy, aki igyekszik a kidobandó ételmaradékokat majd a vécén lehúzni, a szagmentes műanyag- és papírszemetet pedig nem az udvaron álló kukák mellett, hanem a lakásában tárolni, amíg meg nem érkeznek érte a szemétszállítók.
A társasházak előtt már megteltek a szeméttárolók. / Fotó: Hajdú D. András
Egy műanyag kismotort hajtó unokáját kísérgető nagymamának sajátos véleménye van a kérdésről: szerinte olyan nincs, hogy ezt a munkát nem végzi el senki, a szemetet, bármi történik, akkor is el kell vinni.
“Ha nem kapnak fizetést a kukások rögtön a munkájukért, hát majd kapnak három hónap múlva” – mondja az idősebb nő, szavaiból pedig látszik, hogy mi sem természetesebb a számára, mint hogy a szemetet, amit termel, valaki rendszeresen elszállítsa. Mindegy, hogyan.
Egy családi ház mellett működő fóti kisbolt előtt három teletömött kuka is áll, körülötte pedig még műanyag szemeteszsákok. A boltos, a nagymamakorú Marika az Abcúgnak elmondja, úgy hallotta, még legalább két hétig nem viszik el a szemetét. Tudta, hogy ma nem jön a kukásautó, mégis kirakta a kukákat, mert, mint mondja, “véletlenül sem szeretnék lemaradni róla, ha mégiscsak elviszi valaki”.
“véletlenül sem szeretnék lemaradni róla, ha mégiscsak elviszi valaki”. / Fotó: Hajdú D. András
A boltja miatt Marika háztartása sokkal több szemetet termel, és egyelőre nem tudja, hová rakja majd a felhalmozódó hulladékot. Az utcán nem tárolhatja – vélekedik -, mert ott a kóbor állatok kiszakíthatják a zsákokat, és széthordhatják a szemetet.
Nem tudni, meddig még
Bárki is mondta a boltos Marikának, hogy két hétig kell kibírnia, valószínűleg légből kapott információ lehetett, egyelőre ugyanis nincs élő ember, aki megmondja, meddig kell még szemétszállítás nélkül maradnia a Zöld Híd területéhez tartozó településeknek.
Miután a szolgáltató leállította a szemétszállítást, az érintett önkormányzatok szabály szerint tájékoztatták a katasztrófavédelmet a kialakult helyzetről, akik pénteken rövid közleményben bejelentették: átmenetileg átveszik a hulladékszállítást az érintett területeken.
Ez nem azt jelenti, hogy a katasztrófavédelem emberei – például a tűzoltók – kezdik majd el a szemetet hordani. A katasztrófavédelem intézkedik majd, hogy más szolgáltatókat hozzon a Zöld Híd szolgáltatási területére. Ez azonban – mint azt többek között az Index is megírta- akadályokba ütközhet, ugyanis az alapvetően forráshiányosan működő szektorban a szolgáltatóknál aligha akadnak szabad kapacitások.
Egy biztos: a katasztrófavédelem emberei csak akkor avatkoznak majd be, ha közegészségügyi járványveszélyt idéz elő az elszállítatlan hulladék, amiről a Zöld Híd kedd délelőtti sajtótájékoztatóján azt állította: csak két hét után merülhet fel.
A cég továbbra sem hajlandó újraindítani a munkát, amíg az állami vagyonkezelőtől meg nem kapják a működésükhöz szükséges pénzt: tájékoztatásuk szerint 2,5 milliárdos tőkeinjekcióra várnak. Közölték: a katasztrófavédelmet és az NKHV-t is várják tárgyalni, de eddig nem jött el tőlük senki.
Kedden délután megszólalt a kérdésben a kormány is: a katasztrófavédelem budapesti központjában tartott sajtótájékoztatón azonban mindent meg lehetett tudni, csak azt nem, hogy várhatóan mikor szállítják el a szemetet az érintett területekről.
Kontrát Károly belügyminiszter-helyettes egyből politikai síkra terelte a kérdést, mikor “egy LMP-s politikus játszmájának” és “zsarolásnak” nevezte a Zöld Híd lépését – utalva ezzel arra, hogy Gyenes Szilárd, a Zöld Híd megbízott vezetője korábban az LMP nyugat-nógrádi országgyűlési képviselőjelöltje volt. Elmondta: a kormány nem enged ennek a zsarolásnak, és felháborítónak tartja, hogy a Zöld Híd nem képes ellátni szerződéses kötelezettségét.
A katasztrófavédelem főigazgatója is megszólalt a sajtótájékoztatón: ő azt mondta, felkészültek a szemétszállítás megszervezésére az ország bármelyik pontján, és képesek ellátni a szolgáltató feladatát. De részletekbe nem bocsátkozott, így nyilatkozatából nem lehetett megtudni, hogy mikor és ki viszi el a szemetet az érintett településekről.
Ki mérges, ki sztoikus nyugalommal vár
A Budapestről észak felé vezető kettes főút mentén fekvő kis faluban, Szendehelyen már a riportunk előtti nap, azaz hétfőn esedékes lett volna a szemétszállítás, a lakók azonban itt is csalódottan vették tudomásul, hogy a kirakott kukák és a szelektív hulladékos zsákok érintetlenül maradtak egészen estig.
A többség azóta visszacipelte a nyakán maradt szemetet az udvarába, a fiatal Márti és férje háza előtt azonban még mindíg ott áll a szemetük. “A férjem ma sokáig dolgozik, úgyhogy majd csak este tudja behordani a zsákokat” – magyarázza Márti. Majd elmeséli, hogy a ház előtt látható sok szemét nagyobb része: a bezsákolt műanyag-hulladék, egy hónap termése. A szelektív hulladékot ugyanis havonta szokta elszállítani a szolgáltató.
“Nyugodtan megírhatja névvel is, amit mondok! Tudom, hogy ez az egész azért van, mert az állam erre a területre is rátette a kezét. Ugyanaz van, mint az iskolákkal is. Hát miért nem lehet hagyni ezeket a szemétszállító cégeket normálisan működni? Nemzeti hulladékkezelő…mert itt mindennek nemzetinek kell lennie, hogy aztán szépen lassan lerohadjon!” – magyarázza egy idősebb szendehelyi férfi, aki unokájával épp az autójuk utánfutóját bütyköli, és láthatóan nagyon mérges a kialakult helyzetre.
A riportunk során megszólított emberek többsége azonban leginkább sztoikus nyugalommal áll a kérdéshez, és várja, hogy valaki majd csak elszállítsa a halmozódó szemetét.
“Majd kiforrja magát. Olyan csak nem lehet, hogy belefulladunk a sok szemétbe”
Sztoikus nyugalommal álltak a helyzethez a pálinkafőzdében. / Fotó: Hajdú D. András
– fogalmaz stílusosan egy szendehelyi szeszfőzde vezetője a pálinkafőző üstnek támaszkodva.
Riportunk megjelenése előtt nem sokkal, kedd este közleményt adott ki a Katasztrófavédelem, amely szerint a szervezet „megtette mindazokat az intézkedéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy holnap, 2018. október 31-én folytatódjon a szemétszállítás Pest és Nógrád megye 116 településén”. Ugyanakkor a közleményből kiderül, hogy ez még nem jelenti azt, hogy lefutott ügy lenne a szemétprobléma: a Zöld Híd Kft. ugyanis a közlemény szerint nem volt hajlandó átvenni a katasztrófavédelem „szolgálatra kötelező határozatát”, arról pedig továbbra sem szól a fáma, hogy ha ők visszautasítják, akkor ki fogja helyettük elvégezni az érintett lakosság szemetének elszállítását.
Frissítés: Szerda délelőtt közleményt adott ki a Zöld Híd Kft., melyben írják, „szükségellátás keretében kötelezte a Zöld Híd BIGG Nkft-t, hogy szerda reggeltől a megszokott rendben kezdje meg a településekről a kommunális, azaz vegyesen gyűjtött hulladék elszállítását”, amire a szükséges fedezetet a Katasztrófavédelem biztosítja saját forrásból. „A hulladékok elszállítását tehát minden érintett településünkön a korábbiaknak megfelelően, a megszokott időpontokban végezzük. Ezért kérjük, a mai naptól a szokásos szállítási rendnek megfelelően helyezzék ki gyűjtőedényeket az ingatlan elé!” – írja a Zöld Híd.