Csak akadályozza az iskolák működését a Klik a minisztériumi háttérintézmény szerint.
A Klik csak akadályozza az iskolák mindennapi működését, a tankerületeket a stratégiai gondolkodás teljes hiánya jellemzi, az igazgatók pedig lehetetlen helyzetbe kerültek az átszervezés miatt – áll az Oktatáskutató És Fejlesztő Intézet most nyilvánosságra hozott tanulmánykötetáben.
A kötetet az Index szemlézte, a kutatók lesújtó véleménnyel vannak az oktatásügyi átalakításokkal. Azt írják, hogy ennyire radikális központosítást más országokban sehol nem tartottak szükségesnek, még a francia rendszer sem ennyire centralizált, a finn és a lengyel pedig semmennyire sem az. Azaz a magyar átalakítás olyan mértékű centralizálást eredményezett, amire sehol máshol nincs példa Európában.
Mindennek az eredménye pedig semennyire sem látszik. “A központosított fenntartás előnyei a kutatás idején nem rajzolódtak ki” – írták. További problmák, hogy a tankerületek csak utasításokat közvetítenek, helyi szempontok nem jelennek meg a dömtésekben. A túlzott adminisztráció és az autonómia elvétele megbénítja az iskolák működését. A Klik pedig nem hoz érdemi szakmai döntéseket, viszont titkolózik, még a minisztériumi intézmények kutatói sem jutnak hozzá a kutatásukhoz szükséges adatokhoz.
A tanulmányt készítő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet azok között a háttérintézmények között van, amelyeket felmszámolna Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Az OFI által készített tanumány rövid időn belül már a második kormányzati anyag, amely bírálja az állami iskolafenntartót. Szabó Balázs miniszteri biztos három hónapon keresztül vizsgálta a Klik múködését tavaly év végén. Jelentésében számos negatívumra hívta fel a figyelmet, és erősen kritizálja a Klik elnökét, aki szerinte nem képes hatékonyan működtetni a szervezetet.
Eközben a miskolci Herman Ottó Gimnázium által indított tiltakozás már 28 ezer támogató fölött jár, az oktatárirányítási rendszer ellen szerdán tartanak tüntetést Miskolcon és még nyolc másik városban