Keresés

Nem tudjuk, mi történik napközben az iskolában

Kutatások szerint Magyarországon az iskolás gyerekek nemcsak gyengén teljesítenek, de boldogtalanok is. Napi nyolc órát töltenek az iskolában, a szülő és a tanár között még sincs valódi kapcsolat. Egy most induló kampány szerint lehetne ezt másképp is csinálni.

“A mi iskolánk” címmel indít kampányt tizenhárom oktatásügyben és ifjúságügyben dolgozó civil szervezet. Olyanok történeteit mutatják be, akiknek sikerült valamilyen pozitív változást elérniük együtt az iskola falain belül.

A kampány fő üzenete, hogy jó példákon keresztül mutassa meg a szülőknek, a tanároknak és a civileknek, hogy merjenek összefogni a boldogabb iskolákért és ne csupán elszenvedjék az oktatáspolitika döntéseit. Elvük az, hogy mindannyian tehetünk a jobb iskolákért, hiszen az iskolákat azok alakítják, akik odajárnak, akik ott dolgoznak és azok a szülők, akik boldogabb és sikeresebb jövőt akarnak gyerekeiknek.

“Ez egy ösztökélő kampány, aminek főleg a szülők a célcsoportja. A lényege pedig az, hogy merjünk egy kicsit jobban beleavatkozni és beleszólni abba, hogy mi történik az iskolákban” – mondta az Abcugnak László Flóra, az egyik csatlakozó, az UCCU Roma Informális Oktatási Alapítvány ügyvezetője. A résztvevő civil szervezetek közül páran már évek óta együtt dolgoznak, de a kampány csak két hete indult.

14614526523_d0f2c22b0a_o

A kampányt elindító nonprofit szervezetek 2011 óta igyekeznek felhívni a közösségek – a szülők, tanárok és diákok – figyelmét, hogy a színvonalas, méltányos oktatás megszervezése közös ügyük. Az évek során kiderült, hogy az iskolás gyerekek teljesítményét és boldogságszintjét egyaránt növelni kell, mert komoly a baj. Minden második gyerek problémákkal küzd az iskolában. Nemzetközi összehasonlításban a diákok teljesítménye a harmadik helyről az utolsó előttire esett vissza. Az OECD vizsgálatai szerint is Magyarországon az iskolás gyerekek nemcsak gyengén teljesítenek, de boldogtalanok is. Az elmúlt években az oktatáspolitikai döntések figyelmen kívül hagyták a pedagógusok, a gyerekek és a szülők érdekeit, valamint a szakma és a civilek javaslatait és az érdekeltek véleményének megkérdezése nélkül történtek.

Flóra szerint jelenleg ott tartunk, hogy ha valakinek nincs pénze rá, hogy magániskolába vigye a gyerekét, akkor a legtöbb esetben szinte teljesen ki van zárva a döntéshozatalból. “Nem tudod, hogy mi történik napközben az iskolában, ezért arra biztatunk mindenkit, hogy merjenek szülői fórumokat kezdeményezni, mert jelenleg nem ez az alap” – tette hozzá.

A reakciókból eddig úgy érzékelik, hogy a pedagógusok nem elutasítóak, László Flóra szerint ugyanis nem durva beavatkozásra buzdítják a szülőket. “Nem a tanrendet akarjuk átíratni velük, csak azt szeretnénk, ha az általánosnál nagyobb lehetne az együttműködés szülő és pedagógus között” – mondta. Olyan egyszerű példákra van szükség, mint nem megvárni, hogy behívassanak fogadóórára, hanem a szülő ha azt érzi gond van, akkor menjenek a dolgok elébe és kérjenek ők találkozót a tanártól.

UCCU ügyvezetője szerint eszköztelenek a tanárok, a főiskolán továbbra sem tanítják meg őket arra, hogy mit kell tenniük, ha nem egy szőke hajú, kék szemű, mosolygós kislány ül vele szemben a padban, mindenre jelentkezve. “Egy évben kétszer van szülői értekezlet, ami röhejes. A tanár napi nyolc órát tölt a gyerekemmel, hétköznap sokkal többet van vele, mint én. Szerintem van közünk egymáshoz, ne csináljunk úgy, mint ha nem lenne” – mondta.

A sikeres pozitív szülői bevonásról és civil szervezetekről három részből álló videófilm sorozat készült, melynek első epizódja, egy pécsi iskola működéséről és a gyerekekhez való hozzáállásáról szól.

A kampány honlapján egy kvízet is ki lehet tölteni, amiből az érdeklődők megtudhatják, mennyire befogadó az iskola, ahova a gyerekeik járnak.

A kampányt elindító nonprofit szervezetek: BAGázs Közhasznú Egyesület, Demokratikus Jogok Fejlesztéséért Alapítvány, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány, Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület, Faág Baráti Kör Egyesület, Igazgyöngy Alapítvány, Az emberség erejével Alapítvány, Motiváció Műhely, Pressley Ridge Magyarország Alapítvány, Liget Műhely Alapítvány, UCCU Roma Informális Oktatási Alapítvány, Vitakultúra Egyesület és a Zöld Pók Alapítvány.

Tetszett a cikk? Ossza meg!
Olvasna még több ilyet? Kövesse az Abcúgot a Facebookon is!