Keresés

Csak találgatások vannak az állami kommunikációs ügynökségről

Az összes állami és kormányzati intézmény, részben, vagy egészében állami tulajdonú vállalat kommunikációs feladatait egyetlen szerv, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal intézi majd a jövőben. Bár az új szervezetről még mindig nagyon keveset tudni, a Kreatív összegyűjtötte, ami fontos lehet.

A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) feladatköreiről október elsején, a Magyar Közlönyben jelent meg kormányrendelet, konkrétumokat az új csúcsszerv működéséről azonban továbbra sem hoztak nyilvánosságra. A Kreatív összegyűjtötte, amit eddig tudni lehet.

A kormány megbízásából a hivatal fogja közbeszereztetni az összes olyan állami és kormányzati intézmény, részben, vagy egészében állami tulajdonú vállalat, hivatal kommunikációs feladatait, amelyre korábban ezek a szervek önállóan írtak ki közbeszerzéseket. Ezek a kommunikációs feladatok: médiavásárlás, reklámkészítés, pr-feladatok, online munkák, grafikai munkák, stratégiai tervezés, filmgyártás, tanácsadás. Nagyon érdekes – írja a Kreatív, hogy a szöveg ezeket a szolgáltatásokat kormányzati kommunikációs szolgáltatásnak nevezi, mintha az NKH alá besorolt összes állami szerv kormányzati kommunikációt végezne.

A Kreatív azt írja: a közbeszereztetés központilag fog történni, miután az NKH alá rendelt szervek leadták a feladatigényeiket. Az azonban nem derül ki a közlönyből, hogy az intézmények saját, speciális feladataira külön-külön ír-e ki közbeszerzést a hivatal, vagy pedig összeszámolja, hogy mennyi igény jön összesen mondjuk médiavásárlásra, majd arra egyetlen közbeszerzést ír-e ki? Ez azért nagyon nem mindegy, mert míg az első esetben a kommunikációs feladatokat akár több ügynökség is elláthatná, utóbbi esetében bizonyos időtartamra elég lenne egyetlen ügynökséget alkalmazni. Utóbbi opció esetében az amúgy sem erős verseny az ilyen közbeszerzések esetében még tovább csökkenne.

Ebben a felállásban az állami szerv a megrendelést az NKH-nak adja majd le, majd ott valakik, valamilyen feladatmegosztással a megbízást leszállítják majd az állami szervnek. Ezzel a logikával a cikk szerint nagyon sok probléma van:

    • egy ilyen volumenű munkához nagyon sok munkatársra, szakemberre lenne szükség, de egyelőre nem látni, hallani, hogy a piacon ilyen jellegű mozgás lenne
    • az sem világos, hogyan fog ez a hivatal különböző, speciális kommunikációs igényeket kielégíteni. Nyilván akadhatnak párhuzamosságok, amelyeket érdemes megszüntetni, ugyanakkor az ilyen típusú központosításnak megvan az a veszélye, hogy a kommunikáció arctalan lesz
    • a médiavásárlás ilyen szintű központosításával a kormányzat alá tartozó NKH a médiapiacon az állami költésekkel jelentős mértékben tud majd médiumokat függőségben tartani, jutalmazni, vagy azok megvonásával éppen büntetni.

Tetszett a cikk? Ossza meg!
Olvasna még több ilyet? Kövesse az Abcúgot a Facebookon is!