Keresés

Leszakadóban a magyar oktatási rendszer

Szinte minden mutatóban az OECD-átlag alatt teljesít Magyarország az oktatás területén.

Leszakadóban van, elavult és nem tud megfelelni a kor igényeinek a magyar oktatási rendszer. Ez derül ki az OECD-nek a fejlett országok oktatási rendszerét vizsgáló kézikönyvéből (magyarul), amit a 444.hu szemléz.

Eleve túl kevés órában oktatnak és azokon is túl sok fölösleges dolgot. Az egy évre jutó oktatási órák száma Magyarországon 5553, míg az OECD-átlag 7570. A magyar tanítási órák alsóban 41, felsőben 46 százalékában nem a fő tantárgyakat (olvasás, írás, irodalom, matematika, természettudományok, második vagy egyéb nyelv) oktatják. Itt az OECD-átlag 33, illetve 35 százalék.

Kevesen szereznek felsőfokú végzettséget: Magyarországon a lakosság 22 százaléka szerez alapképzésben dilpomát, de egyéb felsőoktatással kapcsolatos adatokban (alapképzében részt vevők, mesterképzésen tanulók száma) is jóval az OECD-átlag alatt vagyunk.

Nincs még egy olyan OECD-tagállam, ahol ilyen jelentős mértékben kurtították volna az oktatási kiadásokat 2008 és 2012 között, és eleve olyan orszég is csak hét van rajtunk kívül, ahol csökkentették az erre fordított pénzt az adott időszakban.

A magyar diákokat nem tanítják meg alaposan a számítógép használatára, a számítógépes teszteken sokkal rosszabbul teljesítenek, mint a papíron, ceruzával végrehajtott teszteken. A tanárok pedig túl idősek, csak 30 százalékuk fiatalabb 40 évesnél, és alulfizetettek is: egy hasonló végzettségű nem tanár keresetének 48 százalékát viszik haza.

Az OECD-átlaghoz képest ugyanakkor egy tanárorra kevesebb diák jut, és valamivel kevesebb időt töltenek oktatással.  

Tetszett a cikk? Ossza meg!
Olvasna még több ilyet? Kövesse az Abcúgot a Facebookon is!