Csökkentené a kormány a gimnazisták számát, és több gyereket terelne a szakképzés felé. Jöhet a központi felvételi, a ponthatárok és a férőhelyszám-csökkentés.
Az új nemzeti alaptantervvel együtt 2019-től bevezetnék a kötelező középiskolai felvételit, és központilag szabnák meg, hányan tanulhatnak tovább gimnáziumban, szakgimnáziumban (ezek a korábbi szakközépiskolák) és szakközépiskolában (a korábbi szakiskolákban), írja a hvg.hu. A tervekről Palkovics László oktatási államtitkár beszélt egy szombathelyi fórumon április 8-án.
Az MTA Közgazdasági Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, Varga Júlia azt mondta a lapnak, a kormány minden jel szerint próbálja visszaszorítani a gimnáziumi képzést a szakképzés javára, ami a korábbi kormányzati nyilatkozatokra is rímelne. „Ilyen központi szabályozás a szocializmusban volt. Annak is szomorú következménye lett, mikor a gazdasági átalakulás elkezdődött. Most még annál is fontosabb volna, hogy alkalmazkodni és tanulni tudó végzettek kerüljenek ki a középiskolából, mivel sokkal gyorsabban változnak a szakmák, a foglalkozások ismerettartalma” – mondta Varga.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint a központi felvételivel önmagában nincs baj, azt viszont nem tudná támogatni, hogy központilag meghatározott ponthatárral, adminisztratív módon csökkentsék a gimnáziumba járók számát. Nem ért egyet a férőhelyszám-csökkentéssel, de Horváth nem is érzékel ilyen kormányzati szándékot. Most országosan a diákok nagyjából kétharmada felvételizik gimnáziumba, ahová férőhely, és nem ponthatár alapján veszik fel őket.
Egy fővárosi elitiskola vezetője ugyanakkor azt mondta a hvg.hu-nak, hogy van racionalitása a férőhelyszám-csökkentésnek, mert sok szülő eggyel jobb iskolába íratja a gyerekét, mint ami a képességei alapján indokolt lenne. Szerinte, ha lesz központi megmérettetés, külön kellene választani az elit és a normál iskolák felvételijét, ahogy ez korábban is volt. Kérdés, mekkora lenne a bekerülési küszöb: ha nagyon magas, az már szerinte is túl direkt beavatkozás lenne.