Keresés

Távozik az Origo vezérigazgatója

Közös megegyezéssel, azonnali hatállyal távozott az Origo Zrt. vezérigazgatója, Vaszily Miklós.  Szintén távozott Pataki Róbert, a Magyar Telekom üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese. Vaszily és Pataki menesztését pénteken jelentették be, de nem indokolták, hogy a két vezetőnek miért kell távoznia a cégtől.

Szintén távozott posztjáról Pukler Gábor, a Magyar Telekom Nyrt. innovációs és üzletfejlesztési igazgatója.

Vaszily Miklós vezérigazgató menesztette a nyár elején Sáling Gergőt, az Origo főszerkesztőjét, akit követett az újság szerkesztőségének jelentős része.  Sáling kirúgása mögött politikai okok állhattak. Akkor több újság azt írta, hogy Sálingnak azért kellett mennie, mert a Magyar Telekom vezetőin keresztül igyekezték befolyásolni fideszes politikusok az Origo szerkesztőségét, és ennek a volt főszerkesztő próbált gátat szabni. Az Origo és a Telekom akkor cáfolta, hogy politikai okok miatt tették volna ki Sálingot.

Sáling kirúgása előtt az utolsó csepp az lehetett a pohárban, hogy az újság cikket közölt Lázár János utazásairól, illetve Pethő András, az Origo akkori főszerkesztő-helyettese pert indított Lázár és a Miniszterelnökség ellen, hogy adják ki az utazással kapcsolatos költségeket. A pert Lázárék elveszítették, az adatokat ki kellett adni.

A 444.hu augusztusi cikkében azt írta, hogy az Origóra gyakorolt politikai nyomás gyanúját megerősíti az a levél, amit hivatalos panasz formájában Pethő András még június 4-én küldött el a Magyar Telekom compliance osztályához (ez a cég belső ellenőrzést végző csoportja). Pethő a 444-nek megerősítette, hogy ő fordult a Magyar Telekom compliance osztályához. A levél arról szólt, hogyan próbálták politikusok irányítani az újságot. “Tudomásom szerint a befolyásolási kísérletek úgy történtek, hogy politikusok környezetéhez tartozó személyek kéréseket fogalmaztak meg a Magyar Telekom menedzsmentjének egyes tagjai számára, akik aztán ezeket a kéréseket több esetben utasításként továbbították az Origo Zrt. vezérigazgatójának, Vaszily Miklósnak. Vaszily ezeket a kéréseket továbbította Sáling Gergőnek, aki azonban ezekre az utasításokra rendre nemet mondott a szerkesztőség függetlenségére, illetve az elfogulatlan és tárgyilagos tájékoztatás elvére hivatkozva. Tudomásom szerint az ebből adódó feszültségek közvetlenül szerepet játszottak Sáling kényszerű távozásában.” – áll Pethő levelében.

A Magyar Telekom vezetői mellett Lázár János is többször kikérte magának, hogy nyomást gyakorolt volna az újságra, sőt, felszólította Sálingot, hogy bizonyítsa ezt az állítást. Annak ellenére, hogy Sáling soha nem mondott ilyet a nyilvánosság előtt.

Nyáron több újság is arról számolt be, hogy az Origóra nehezedő politikai nyomást sok esetben Várhegyi Attila (egykori fideszes szolnoki polgármester és kulturális államtitkár) cége közvetítette. „Tudomásom szerint voltak olyan esetek, amikor a politikai jellegű kérések közvetlenül Vaszily Miklóshoz futottak be. Közvetett információim szerint az Origo Zrt. szerződéses viszonyban is áll a Prestige Media Reklámügynökség Kft. nevű céggel, amelyet Várhegyi Attila korábbi fideszes politikus vezet. Ehhez a céghez kötődik egy Nobilis Márton nevű személy, aki rendszeresen fogalmazott meg politikai jellegű kéréseket közvetlenül Vaszily Miklósnak, illetve több esetben közvetlenül Sáling Gergőnek is. Tudomásom szerint Sáling Gergő minden esetben nemet mondott a szerkesztőség függetlenségét esetleg sértő kérések/utasítások teljesítésére. Ezért nem jelentettem eddig ezt a problémát. Sáling távozásával azonban, úgy érzem, a helyzet megváltozott” – írta Pethő.

Megkerestük a Magyar Telekomot, hogy kommentálják Vaszily Miklós távozását, illetve, hogy tisztázzák, van-e köze Vaszily Miklós és Pataki Róbert távozásának a compliance vizsgálathoz, a cég azonban mereven elzárkózott attól, hogy bármit is mondjanak. „A tegnapi nap, november 6-án távozott három kollégánk. A főszerkesztő-váltással kapcsolatos vizsgálat még folyamatban van.” – írták.

Az Origóra helyezkedő politikai nyomásról a 444.hu cikkében olvashat többet.

Az abcug.hu szerkesztőségének több tagja, köztük a főszerkesztő Tóth Sára is korábban az Origo munkatársa volt. Mindannyian Sáling Gergő menesztése után mondtak fel az Origónál.

Tetszett a cikk? Ossza meg!
Olvasna még több ilyet? Kövesse az Abcúgot a Facebookon is!