Keresés

Egymilliárdot adtunk a Fidesz kampányába

Kétmilliárdba került a Fidesz önkormányzati kampánya, de ennek csak a felét kellett kifizetnie a pártnak, mert a többit közpénzből finanszírozták. A kampányköltések vizsgálatából kiderül az is, hogy egy fideszes jelölt négyszer annyiba került, mint egy jobbikos. Közben a közmunka-program is segít megtartani a kistelepüléseket.

Több százmillió forint közpénz is segítette a Fidesz önkormányzati kampányát, derült ki az Átlátszó.hu, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International kutatásából. A pártok kampányköltései között eleve óriási különbség van, de a Fidesz és a KDNP azzal is kilógnak a sorból, hogy a kétmilliárdos költségükből csak 1100 milliót fizettek ők, a többit a kormány és az önkormányzatok tették hozzá. A baloldali pártok (MSZP, DK, Együtt, PM, MLP) 418 milliójából valamivel több, mint ötmilliót álltak az önkormányzatok, a többit a pártok fizették, míg a Jobbik és az LMP kampányába egyáltalán nem jutott közpénz.

Hasonló képet kapunk, ha csak a közterületi kampányt vesszük figyelembe. A Fidesz 665 milliós költése mellett a kormány több mint 800 milliót áldozott a „Magyarország összefog” és az „Elszámoltatjuk a bankokat!” feliratú plakátokra, amihez hozzájött az önkormányzatok 30 milliós költése. A Fidesz 9500, a baloldal 700, a Jobbik 824, az LMP pedig 47 plakátot szórt szét az országban. A plakátok költségével kapcsolatban csak listaárral tudtak számolni, hiszen a pártoknak jutó kedvezményekről és a végső összegről nincsenek információk, ami a kutatást végzők szerint szintén a korrupció melegágya.

A direktmarketingben (szórólapok és telefonok) ugyanakkor jóval kiegyenlítettebb a mezőny. Az Ipsos felmérése szerint a baloldal 150 milliós költése csak 30 millióval marad el a Fideszétől, miközben a Jobbik 42, az LMP pedig 21 milliót költött erre. A Fidesz jelöltjei azonban így is jóval drágábbak voltak, hiszen egy induló átlagosan 380 ezerből kampányolt, míg ugyanez a szám a baloldalnál 82 ezer, a Jobbiknál 100 ezer, az LMP-nél pedig 71 ezer volt.

Ligeti Miklós, a Transparency International jogi igazgatója szerint a legnagyobb probléma, hogy nincs hatékony szabályozás az önkormányzati kampányköltésekre, így a pártok eltitkolják a pénzek forrását és a kampányköltések valós mértékét is. „A törvények az önkormányzati kampányban még jelöltenkénti kampányplafont sem írnak elő és a pártoknak szánt költségvetési támogatásról sem rendelkeznek” – mondta.

A közmunka-program is segíti a kampányt

Mi is közzétettük az Átlátszó októberi videóját, amelyből kiderült, hogy a borsodi Forrón nyílt szavazáson ellenőrzik, hogy ki ikszel a megfelelő helyre, ami a segély és a közmunka feltétele. A Political Capital elemzéséből most az derült ki, hogy 43 olyan kistelepülésből, ahol a legmagasabb a közmunkások aránya, 36 helyen teljesített a Fidesz az országos átlaga felett, ráadásul négy helyen 80-90 százalék körüli eredményt értek el.  „Mindez önmagában nem bizonyíték a választási csalásra, de jelzi, melyek azok a települések, ahol a lakosság legnagyobb aránya kiszolgáltatott a helyi hatalomnak” – mondta László Róbert, a Political Capital választási szakértője.

Szintén októberben derült fény az abaújlaki választási panaszokra, ahol néhányan azt mondták, a közmunkásoknak a fülkén kívül kellett kitölteniük a szavazólapot. Az Abcúg korábban Tiszabőn tapasztalta, hogy a fideszes jelölt által irányított közmunkaosztás egyenes út a választási győzelemhez. Az erről szóló riportjainkat itt és itt olvashatják.

Tetszett a cikk? Ossza meg!
Olvasna még több ilyet? Kövesse az Abcúgot a Facebookon is!