Inkább az anyák szerzik be a tanszereket, ők tanulnak otthon a gyerekkel, és a szülői értekezletekre is nekik kell rohangálniuk. Az SOS Gyermekfalvak kutatása szerint a magyar családok többségében az apák kevesebb részt vállalnak az iskola körüli feladatokban. A családok nagy részének anyagilag is fejtörést okoz az iskolakezdés, sokan előre spórolnak, egy részük pedig még hitelt is felvesz.
Az anyáknak adja a legtöbb pluszfeladatot az iskolakezdés, hiszen a családok 65 százalékában kizárólag ők felelnek a tanszerek beszerzéséért, derült ki az SOS Gyermekfalvak kutatásából, amelyben 700 családot kérdeztek arról, milyen terhet jelent számukra az induló tanév. A családok harmadában a szülők megosztják ezt a feladatot, és csak minden ötvenedik esetben fordul elő, hogy az apa egyedül veszi meg a felszerelést.
Ez az aránytalanság folytatódik szeptember után is, hiszen az iskola életében is inkább az anyák vesznek részt. A családok 75 százalékában egyedül az anya jár szülői értekezletre, 77 százalékában fogadóórára is. A szülők csak minden ötödik-hatodik családban osztják meg ezt a feladatot. Többnyire az anyákra hárul a lecke ellenőrzése és az otthoni tanulás is: csak a felmérésben részt vevő családok harmadában foglalkozott ezzel mindkét szülő. A megkérdezettek 12 százalékánál a nagyobbik testvér is beszállt ebbe a feladatba.
A kutatásban rákérdeztek arra is, mekkora terhet jelentenek az iskolakezdéssel kapcsolatos kiadások. Kiderült, hogy minden második családnak előre kellett spórolnia a felszerelések beszerzésére, a családok három százaléka kölcsönkért, egy százalék pedig még hitelt is felvett. A megkérdezettek 36 százaléka mondta, hogy semmilyen gondot nem okozott nekik az iskolakezdés.
Sokszor a korrepetálások és a fejlesztések is sok pénzt visznek el, ami csak a családok 27 százalékának nem okoz semmilyen problémát. Viszont minden nyolcadik megkérdezett jelezte, hogy külön munkát kellett vállalniuk a különórák finanszírozásáért, és minden ötödik család előre spórol ezekre. Ráadásul nem is kevés családot érint ez a probléma, hiszen minden harmadik családban találtak olyan gyereket, akinek az előző tanévben korrepetálásra vagy fejlesztésre volt szüksége.
A kutatásban részt vevő 700 szülő 42 százaléka budapesti, 43 százalékuk két gyereket, 25 százalékuk három gyereket, 23 százalékuk pedig egy gyereket nevel. A megkérdezettek 44 százaléka diplomás, 33 százalékuknak érettségije van.